Välj rätt festlokal i Malmö – det gör hela skillnaden

Smiling female student doing homework by laptop at cafeteria table

 

Idag finns det en mängd olika typer av festlokaler att välja mellan i Malmö. Allt från traditionella pampiga festvåningar till spännande moderna lokaler i annorlunda miljöer. När du surfar runt på nätet och ser alla dessa fantastiska bilder är det lätt att bli helt förblindad.

Just därför är det viktigt att du tar ett steg tillbaka och funderar över vilka behov just du har. Vilket kanske kan vara en svår fråga att besvara! Därför bör du alltid ställa dig ett par kontrollfrågor. För det finns några grundläggande faktorer som är helt avgörande, plus ett antal andra detaljer som påverkar valet av festlokal.

Hur stor ska festlokalen i Malmö vara?

Den första och självklara frågan är naturligtvis hur många gäster det blir. För det är ju rätt avgörande för hur stor lokalen måste vara. Men en annan fråga som också har betydelse är vilket innehåll du tänker dig. Vad ska hända på festen? Ibland är det en middag utan några avancerade inslag, men många gånger har festen ett program. Det kan vara saker som tal, underhållning eller aktiviteter. Eller alltihop på en gång. Så frågan du måste ställa dig, förutom antalet gäster, är om lokalen klarar av att hysa det du önskar när det gäller innehåll? Finns det möjlighet att bygga upp en scen? Hur ser de tekniska förutsättningarna ut? Kanske behövs det en avskild mingelyta där gästerna kan vara medan middagsborden plockas undan för dans?

Att en lokal rymmer 50 personer behöver inte innebära att den rymmer 50 personer som är aktiva.

Var ska festlokalen ligga?

Det första du tänker på när det gäller läget är förmodligen omgivningar. Du kanske tänker att den ska ligga vid havet med en vacker solnedgång eller uppe på en höjd med milsvid utsikt. Eller varför inte mitt inne i stan, kanske högt upp, i en skybar.

Fast innan du kommit så långt bör du ställa dig lite mer praktiska frågor. Till exempel hur många gäster som kommer. Den härliga lokalen på bergets topp kanske kräver att du hyr ett antal bussar. Och hur löser du att vissa gäster behöver komma lite senare eller gå tidigare? Och när det gäller den spännande skybaren, hur ser det ut med parkeringsmöjligheter? Är det lätt att hitta dit?

Genom att ställa dig de frågorna redan innan kan du bespara dig mycket merarbete i ett senare skede.

Mer att tänka på

Nu vet du hur stor festlokal du behöver och var den ska ligga. Då är väl allt färdigt för att börja kolla runt på nätet efter den perfekta lokalen? Tyvärr är det inte alltid så enkelt! För att du ska hitta den perfekta festlokalen är det en del andra frågor du behöver ställa dig, åtminstone om du vill att festen ska bli lyckad.

Den första frågan du behöver ställa dig är vid du vill uppnå med ditt evenemang. Vad vill du att gästerna ska känna när de går därifrån? Syftet med festen har stor betydelse för vilken festlokal du ska välja. En galamiddag och en informell fest kräver helt olika saker av en festlokal.

När du väl har syftet klart för dig är det viktigt att fundera över vad lokalen andas, vilken stämning den skapar. En informell get-together kanske inte ska hållas i en slottssal, utan mer i en festlokal som känns intim som ett vardagsrum.

Vad är det för typ av sällskap som kommer att närvara? Är det mestadels äldre eller yngre, är de trendiga eller mer traditionella? Det är viktigt att gästerna känner sig bekväma och lokalen påverkar det. Det gäller att hitta en miljö som är rätt för både sammanhanget och gruppen. Att sitta i smoking och cocktailklänning på en herrgård kan kännas hemtamt för vissa, men obekvämt och ansträngt för andra.

Glöm inte att kolla upp det praktiska

När det gäller det rent praktiska bör du fundera över hur mycket du vill kunna påverka lokalens utformning. Kan du tänka dig ett färdigt koncept eller vill du kunna styra över detaljerna? Det finns olika möjligheter beroende på lokal, allt från ett slott där du knappt får flytta på en ljuskandelaber till en stor tom lokal där du kan bygga upp en miljö precis som du vill ha den.

Fest innebär dessutom ofta en viss ljudvolym, både på gästerna och på underhållningen, till exempel om du har levande musik eller DJ. Därför bör du kolla upp vad som gäller för olika festlokaler och för säkerhets skull välja en där ni har möjlighet att låta hur ni vill när ni vill.

Innan evenemanget krävs det en hel del förberedelser på plats, därför kan det vara viktigt att få tillgång till lokalen i god tid. Det finns festlokaler där du inte kommer till förrän eftermiddagen samma dag, vilket kan vara en faktor som gör att just den lokalen faller bort.

Är du på jakt efter en festlokal i Malmö? Då har vi på 1910 Event en mängd olika alternativ som passar allt från mindre intima sammankomster till stora galamiddagar. Vi är gärna med och bidrar med våra kunskaper, både under planeringen och genomförandet.

För att hjälpa dig med planeringen av event har vi också tagit fram en steg-för-steg-lista som tar dig igenom vad du bör tänka på från start till mål. 

Ladda ner checklistan

Läs fler tips för att skapa ett vinnande företagsevent

 

Ämnen: Fest och event

Senaste inlägg