Planera en lyckad kick-off

Nerdy scholastic young woman wearing geeky glasses standing thinking with her finger raised and a grimace of concentration in a humorous stereotypical depiction, over a dark background with copyspace

Inte för att öka pressen på något sätt, men en kick-off är ofta årets viktigaste evenemang för företaget. Här finns möjlighet och tillfälle att verkligen samla ”trupperna” inför året eller ett viktigt projekt. Därför är det en god idé att planera kick-offen noga och fundera igenom vad du vill ha ut av den.

 

Några tips när du ska planera din kick-off

Det är lätt att drunkna i detaljerna och börja i fel ände. Som till exempel att direkt sätta igång och leta lokal eller fundera på vad man ska ha för aktivitet. Här får du lite tips och råd som förhoppningsvis hjälper dig på vägen i din planering av kick-offen.

 

Varför en kick-off?

Det kanske låter som en underlig fråga, det känns säkert självklart för dig. Ni ska ha en kick-off för det brukar ni ju alltid ha i september. Men som grund för din planering räcker inte det, åtminstone inte om du vill att den ska bli lyckad. Du behöver fundera över vad syftet med kick-offen ska vara och vilket mål du vill uppnå. Vill du svetsa samman gänget eller peppa till nya stordåd? Har ni nya kärnvärden ni behöver implementera eller har det kanske skett organisatoriskas förändringar? Har ni precis satt en ny affärsplan för de kommande fem åren? Oavsett vilket, så måste syftet och målet genomsyra hela kick-offen. Det ska styra val av lokal, maten som serveras, aktiviteterna och kanske en eventuell föreläsare.

 

Tänk igenom din budget

Även med en mindre budget kan du få till en lyckad kick-off. Som sagt, det är ett tydligt syfte som är det viktiga. Men det är klokt att tänka igenom hur du fördelar pengarna. Du ska lägga resurser på mat, dryck, aktiviteter och teknik. Så utifrån målet med kick-offen gäller det att satsa på rätt saker. Behöver du en ljudanläggning i konsertklass och klarar dig med varm korv? Eller behöver du en gourmetmiddag och kan leva med att bara ha en megafon? Allt fungerar, så länge det ligger i linje med den känsla du vill skapa och det mål du vill uppnå.

 

Aktivera dina deltagare

Det är alltid en god idé att få deltagarna engagerade genom någon form av aktivitet. Det finns olika skäl till varför du vill ha en aktivitet och vad den ska uppnå. Det kan handla om team-building, kreativt tänkande, personlig utveckling, bygga gemenskap eller något annat som stöttar och utvecklar det syfte du har med kick-offen. Sätten du kan låta dina deltagare interagera med dig och varandra är oändliga. Det finns många varianter av digitala lösningar, men glöm inte de gamla hederliga analoga. De är fortfarande högaktuella och kräver varken kontakter eller batterier. Kanske finns det någon eller några internt som har kompetensen och viljan att ordna aktiviteter? Det kan vara en god idé att samla trupperna redan innan kick-offen för att dra nytta av organisationens idéer och skapa delaktighet tidigt i processen.

 

Krydda med en gäst

Var inte rädd för att ta in någon utifrån som bidrar med nya perspektiv. Det finns mängder av fantastiska föreläsare som skapar engagemang och som verkligen har något att tillföra. Men det måste givetvis vara någon som ligger i linje med kick-offens syfte och mål. Ta gärna hjälpa av någon som kan lotsa dig rätt i föreläsardjungeln, för utbudet är som sagt stort och det gäller att hitta rätt.

 

Låt deltagarna jobba ihop

Oavsett vilken typ av evenemang det gäller, är delaktighet en mycket viktig beståndsdel. Och när det gäller en kick-off är det helt grundläggande. I praktiken är det ju anledningen till varför man alls har en kick-off. Ett sätt att skapa delaktighet är att ha olika typer av uppgifter som deltagarna får lösa i grupp. Det skapar samhörighet och laganda, samtidigt som det blir en dynamik i engagemanget mellan medarbetarna.

 

Läs mer om kick-off 

Ladda ner våra tips för teman på din nästa kick-off

Spana in 1910s lokaler

 

 

Ämnen: Planera kick-off

Senaste inlägg