Så lyckas du med ett digitalt event

Three creative business team working on electronic devices in the office

Ett riktigt mästerligt digitalt event har mer gemensamt med en tv-produktion än med en traditionell konferens. Innehållet måste vara effektivt, intresseväckande och engagerande för att tittaren ska stanna kvar. Här är våra bästa tips för att få ditt digitala evenemang att bli en succé!

Ett digitalt event kräver sin dramaturgi

Var befinner sig dina deltagare under eventet? Det är viktigt att ha i åtanke, eftersom det är stor skillnad mellan att vara på en konferensanläggning och att sitta hemma vid köksbordet. Plötsligt konkurrerar tvättmaskinen, kaffebryggaren eller till och med sängen med ditt budskap. Därför gäller det att få tittaren att känna att hen varken kan eller vill missa något. Ett bra tips när du sätter programmet är att utgå från den klassiska dramaturgiska kurvan. Inled med att skapa nyfikenhet och förväntan, därefter kan ni fördjupa er, för att till sist öka tempot och avsluta med dagens stora höjdpunkt.

kill your darlings

Se till att varje del av programmet uppfyller sitt syfte och skala bort onödiga moment. Det som från början var tänkt som en heldagskonferens kanske måste kortas ner till en halvdag eller ännu kortare för att behålla deltagarnas intresse. Ta gärna hjälp av en professionell innehållsproducent för att få ett hum om programmet håller eller behöver omarbetas. Specificera vad som är viktigt att få med och var beredd att stryka punkter!

Aktivera deltagarna

När du har publik på plats så får du ett omedelbart gensvar som är svårt att uppnå på ett digitalt event. Men för att tittarna inte ska bli passiva åskådare, utan medskapare till evenemanget kan det vara en god idé att ge möjlighet till interaktion. Det går att göra på flera sätt, till exempel genom att ha omröstningar, köra ett quiz eller låta dem skicka in frågor under föreläsningens gång. Glöm inte bort att informera deltagarna om vilka appar och webbsidor som kommer att användas under evenemanget, så att de är förberedda när ni kör igång. Använd gärna textförstärkning i bild under själva evenemanget! 

New call-to-action

prova Olika format

En av de främsta fördelarna med att köra ett digitalt event är att du kan variera programmet på en mängd olika sätt. Förinspelade inslag kan blandas med livesända panelsamtal, föreläsningar och underhållning. Ta gärna in en moderator eller konferencier med tv-vana som kan leda tittaren genom programmet på ett lättsamt och smidigt sätt. Glöm inte bort att jobba med grafiken. En egen vinjett skapar en proffsig känsla som ger innehållet en välförtjänt skjuts. Det är relativt enkelt att skapa snyggt videomaterial med liten budget om det spelas in i förväg. Dessutom kan du använda delar av materialet som teasers inför den stora dagen för att skapa förväntan.

Hitta en lämplig lokal

Redan i ett tidigt skede är det viktigt att utvärdera lokalen. Det är så mycket som påverkar inspelningen, från yttre faktorer som störande ljud, till ljussättning, möblering och teknik. Välj möteslokalen med omsorg, fundera över vilka funktioner som behövs i programmet och försök förutse eventuella problem. Och om du letar efter en riktigt proffsig studiomiljö så tycker vi att du ska kolla in vår tv-studio!

Rätt teknik och plattform

Tekniken är A och O för att ditt digitala event ska lira hela vägen i mål. Det är trots allt är lätt att bli väldigt utlämnad till tekniken. Vad händer om det inte fungerar eller om ni saknar någon del? Vårt bästa tips är att ta pengarna som ni sparar in på mat och lägga dem på att anlita en professionell tekniker som säkerställer att ni har rätt teknik på rätt plats. Du kan slappna av och dina tittare behöver inte vänta ut irriterande teknikstrul.

Var ska ni sända ert event? Idag finns det en mängd olika streaminglösningar som alla har sina styrkor och svagheter. Vilken som passar er beror på deltagarantal, funktionalitet och vilken sekretess eller exklusivitet evenemanget har. Kanske räcker det med en klassisk videolösning, eller så väljer ni en mötesapp där deltagarna också kan interagera under dagen. Fråga din tekniker eller kontaktpersonen på konferensanläggningen om råd.

Ordna ett hybridevenemang

Det är ju trots allt publiken som ger evenemanget en levande känsla. Vi tror starkt på hybridevenemang, där vissa deltagare är på plats och andra tittar på videolänk. Med livepublik får du dessutom ett helt annat gensvar som går rakt genom rutan. Se bara till att din moderator eller konferencier har vana att navigera mellan kamera och publik, så blir ditt hybridevent en solklar vinnare.

Alla är inte Skavlan

Sist men inte minst är det viktigt att komma ihåg att alla inte är vana vid eller tycker om att stå framför en kamera. Det blir lättare om man är väl förberedd, håller sig till manus och inte gör några större utsvävningar. Skapa en trygg miljö genom att informera om allt som ska hända under dagen, programordning, vilka förväntningar som finns och vad som behöver förberedas. Hör med deltagarna som ska vara på scenen om de har några frågor, om det är något som känns oklart eller osäkert. Och glöm inte bort att peppa!

New call-to-action

DAGS FÖR DIGITALT MÖTE?

Fyll i dina kontaktuppgifter, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

Ämnen: Digitala event

Senaste inlägg