”Våra kunder sa efteråt att det här var best ever”

Publicerad 30 juli 2022

Businessmöte med Clarins

Scandinavian Cosmetics grundades 1984 och är idag ett av de ledande företagen inom försäljning, marknadsföring och distribution av skönhetsprodukter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Ett par gånger per år presenterar de säsongens nyheter för sina stora kunder och normalt sker det live inför publik. Men på grund av pandemin hade de, som så många andra, blivit tvungna att ställa om och genomföra eventen digitalt. 

Tidigare har de gjort det från sina egna lokaler men den här gången ville de utmana sig själva och ta nästa steg i en ny typ av digitalt möte. 
– Vi tittade på olika alternativ och till slut föll valet på 1910 för de erbjöd något som vi kände matchade vad vi behövde, säger Pernilla Hartwig, försäljningschef på Scandinavian Cosmetics.

EN SJUTIMMARS LIVESÄNDNING

I och med att 1910 Event kom in i ett tidigt skede fick alla som var inblandade i eventet möjlighet att lära känna varandra och sina verksamheters behov och utmaningar, vilket var en klar fördel. Scandinavian Cosmetics hade en utmanande och kreativ idé som 1910 ville vara med och förverkliga. Det innebar att de var delaktiga i planering, koordinering, coachning och produktion. Resultatet blev en helhetsproduktion i form av en 7 timmar lång livesändning med 16 presentatörer, filmer och interaktion med tittarna.

– 1910:s team kom med väldigt värdefull input längs vägen, berättar Pernilla Hartwig. De hjälpte oss att skapa något som skulle tas emot på ett väldigt bra sätt av våra kunder.

Målet var att tillsammans skapa en så bra upplevelse som möjligt utifrån den vision Scandinavian Cosmetics hade för eventet.  

– De förstod vårt jobb direkt vilket förvånade mig. säger Ellen Günther-Hanssen, E-commerce Key Account Manager. Vi är ju så inrutade i vad vi gör, det är vår vardag. Det var imponerande hur snabbt de förstod hur vi tänkte och hur vi ville ha det.

TRYGGHET ÄR VIKTIGT

Att genomföra en livesändning sju timmar i sträck som dessutom känns pigg och dynamisk hela vägen är en utmaning, både för de som står på scen och de som ska hålla ihop trådarna bakom kulisserna.

– Det här är inte något vi gör varje dag så självklart var pulsen hög, säger Pernilla Hartwig. Men tack vare det professionella teamet som 1910 Event har så kändes det verkligen som att vi gjorde det här tillsammans och det blev en fantastiskt rolig dag.

– Att vara i en stor studio kan vara skrämmande om man inte har den vanan, men det blev en jättetrevlig dag, säger Alexandra Tromp, PR och utbildningsansvarig. De gjorde oss trygga i det vi var där för att göra, allting i form av service, destination och projektledning var jättebra.

Och att eventet verkligen blev lyckat för alla inblandade visade sig inte minst genom kundernas uppskattning.

– Våra kunder blev verkligen positivt överraskade, de hade inte förväntat sig den här typen av digital show, säger Ellen Günther-Hanssen.

– De upplevde att det var ett extremt proffsigt upplägg, instämmer Pernilla Hartwig. De kände sig verkligen delaktiga i den här dagen och otroligt engagerade och inspirerade. De sa faktiskt att det var best ever.

VILL DU VETA MER? KONTAKTA MIG

Camilla Ahlin, Eventansvarig

CAMILLA AHLIN NILSSON

EVENTANSVARIG

070 860 35 06
camilla.ahlin@mff.se